Veel grote containerschepen worden tot op de nok gevuld met producten van allerlei bedrijven. Van grote multinationals zoals Apple en Samsung tot lokale kleinere ondernemers met klanten in het buitenland. Toch was het voor veel kleine ondernemers vroeger niet makkelijk om zomaar klanten in het buitenland te kunnen bedienen. Het kon wel, maar dat ging niet zonder hoge transportkosten. Om dat op te lossen is de zogenaamde LCL uitgevonden. Ook wel bekend als less container load of groupage. Het houdt in dat verschillende kleinere ladingen van verschillende bedrijven samengevoegd worden om zo een container te kunnen vullen. Daardoor kunnen de kosten van een container verdeeld worden en hebben kleinere ondernemers ook een mogelijkheid om voor en betaalbare prijs over de hele wereld te kunnen leveren.
LCL in de praktijk
LCL zien we overal terug. Waar het begon als een soort van
experiment zien we tegenwoordig dat een groot deel van de vracht op een
vrachtschip gevuld is met LCL ladingen van
verschillende bedrijven. Het is dan ook een makkelijke manier voor veel
bedrijven om hun producten te kunnen vervoeren. Dat komt door de kosten per
product. Voor het verkopen van een product worden de inkoopkosten en
ontwikkelingskosten meegerekend in de eindprijs. En zo ook de transportprijs.
Wanneer een bedrijf een complete container moet kopen om een fiets te kunnen
vervoeren naar China zijn de kosten erg hoog. Maar wanneer de fiets ergens bij
een andere container kan worden toegevoegd zijn de kosten ineens een stuk
minder en zullen de totale kosten per fiets afnemen. En zo werkt het ook
wanneer er FCL wordt toegepast. Dat houdt in dat er in dit geval meerdere fietsen
in de container vervoerd worden waardoor de totale kosten per fiets ook verdeeld
worden over alle fietsen en de kosten per fiets dus afnemen. Ideaal dus voor
bedrijven met weinig klanten op lange afstand.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten